Pagina voor de lesgever



Deze blog is gemaakt voor leerlingen van het eerste jaar van de tweede graad ASO in de richting Wetenschappen, Sportwetenschappen en Wetenschappen-Topsport.
Het gaat hier om een leerplan van het VVKSO (Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs).
Het leerplannummer is D/2012/7841/004.

In dit leerplan zitten een aantal doelstellingen die de leerlingen op het eind van dat jaar moeten kunnen halen, nl:

Leerplandoelstelling B2:
In voorbeelden de begrippen prikkel, receptor en effector aanduiden en omschrijven en de onderlinge samenhang aanduiden.

Leerplandoelstelling B3:
Op een model en beeldmateriaal van het oog bij zoogdieren de macroscopisch waarneembare structuren aanduiden, benoemen en beschrijven.

Leerplandoelstelling B4:
Op een micropreparaat en beeldmateriaal van het netvlies de microscopisch waarneembare structuren aanduiden, benoemen en beschrijven.

Leerplandoelstelling B10:
Op een model en beeldmateriaal van het oor de macroscopisch en microscopisch waarneembare structuren aanduiden, benoemen en beschrijven.

Leerplandoelstelling B11:
De functies van de verschillende macroscopische en microscopische structuren in het oor verwoorden.

Leerplandoelstelling B12:
De werking van het oor beschrijven en verklaren.

Leerplandoelstelling B15:
Op een model en beeldmateriaal van het oor de ligging van het evenwichtsorgaan met de evenwichtsreceptoren aanduiden en benoemen.

Leerplandoelstelling B16:
Bouw, werking en functie van de evenwichtsorganen in het oor beschrijven in functie van het tot stand komen van het evenwicht.

Leerplandoelstelling V17a:
Op een model of beeldmateriaal van tong, neus, huid de receptoren aanduiden, benoemen en beschrijven.

In het tweede semester van dit jaar zullen de leerlingen zien hoe er op bepaalde prikkels gereageerd kan worden. Dit zowel door de werking van klieren als de werking van spieren. De informatie op deze blog is dus geheel voorbereidend en stelt kort de vele soorten prikkels voor die ons dagelijks kunnen bereiken.

Deze blog dient als herhaling voor de leerlingen op het einde van het semester. Tijdens het studeren voor de examens, kunnen ze zo de essentie van elke soort prikkel herhalen en kijken of ze dit begrijpen.
Ze kunnen deze blog gedurende het ganse jaar raadplegen en eventuele struikelblokken nog aanhalen in de les. Degenen die willen, kunnen zo al op voorhand de leerstof eens bekijken en eventuele vragen al stellen tijdens de les.
Bepaalde herhalingsoefeningen of filmpjes kunnen ook helpen om de leerstof op een meer speelse manier tot bij de leerlingen te brengen.


Gebruikte bronnen:
D'HAENINCK, L.: DEKEERSMAEKER, L.; VANOPRE, B.; Biogenie 3.2 Biologie voor het derde leerjaar; Berchem, Uitgeverij De Boeck, 2013, p. 198.



DE CRAEN, J.; LEYSEN, G.; MESSELY, R.; TILKIN, G.: Bio Natuurlijk 3 Planten, dieren en ook mensen; Lier, Uitgeverij Van In, 2000, p. 126.

UITGEVERIJ DE BOECK, Biogenie. Internet (http://biogenievo.deboeck.com/public/index.php).

1 opmerking:

Anoniem zei

Geachte meneer, mevrouw,

U site klopt niet over de smaakpapillen van de tong. De juiste informatie van de smaakpapillen van de tong is:

Onze tong bevat duizenden smaakpapillen. Dit zijn kleine deukjes in je tong met een grote geclusterde hoeveelheid smaakcellen. Er zitten in elke smaakpapil wel 50 tot 100 cellen. Elk van deze cellen is gevoelig voor een specifieke smaak en heeft specifieke receptoren om deze smaak te kunnen waarnemen. De cellen bevinden zich over je gehele tong en alle smaken zitten in 1 cel.